Heureka.cz - porovnání cen a srovnání produktů


Poradna Parfémy

Jak vybrat parfém?

 
Doplňte svůj outfit příjemnou vůní.
 
 
 
 
Jedna parfémová novinka na trhu vůní střídá druhou. Vybrat tu nejvhodnější není vůbec lehké. Někdo se drží spíše zkrátka a zůstává věrný svým oblíbencům, jiný rád zkouší nové. Je ideální vybrat takovou, která bude příjemná nejen nositeli, ale i okolí. Přečtěte si, jak se ve vůních orientovat a podle čeho vybírat.
 
 
 

Druhy vůní

 

Určení

Na trhu můžete najít několik druhů vůní. Nejzákladnější rozdělení je dle určení a tedy pro koho je vůně vhodná:
 
 
• Dámské – Dominují jim vůně květinové, kde hlavní složky kompozice tvoří květiny – růže, jasmín, magnolie, konvalinka, fialka a další. Pak sem spadají svěží, šťavnaté a ovocné s výraznou citrusovou složkou v kombinaci většinou s dřevitými, kořeněnými či květinovými tóny.
 
 
• Pánské – Převažují vůně dřevité, kde hraje hlavní roli santalové, cedrové či růžové dřevo doplněné obvykle orientálními složkami, kořením, citrusy a květinami. Mezi pánskými aroma najdeme také parfémy kožené, v nichž jsou obsaženy složky připomínající vůni kůže. Jsou doplněny tóny tabáku, kadidla a různých dřev.
 
 
• Unisex – Vůně vhodné pro obě pohlaví, často s výraznou citrusovou složkou – citronem, limetou, bergamotem nebo pomerančem.
 
 
 Dětské – Bývají hlavně sladké, oblíbené je aroma žvýkaček, cukrových bonbónů a coly. Neměly by obsahovat žádný alkohol, a to kvůli citlivosti dětské pokožky.
 
 
                                
 
 

Typy vůní

Vůně se také označují podle toho, jaké procento vonných látek obsahují. Koncentrace se v určitém poměru doplňuje lihem. Čím vyšší je obsah vonných látek, tím silnější je aroma a déle přetrvává. 
 
 
• Parfém (Extrait de Parfum) obsahuje 15–30 % vonných složek. Jde o nejvíce koncentrovanou vůni. Je velmi silný, náročný na výrobu, a proto jej vyrábí pouze několik známých značek. Bývá menších objemů a cena je vyšší. Intenzita a výdrž je ale tak vysoká, že pár kapek bude vonět mnoho hodin. Můžete ho používat každý den, ale parfémy se spíše využívají pro slavnostnější příležitosti. Zpravidla nemívají rozprašovač, nanáší se po kapkách za uši a do loketních jamek.
 
 
• Parfémovaná voda (Eau de Parfum či Parfum de Toilette) obsahuje 10–15 % vonných esencí, asi 85–90 % lihu. Jde o optimální poměr mezi alkoholem a vonnými složkami, díky čemuž je šetrný k citlivější pokožce. Od pravého parfému se liší pouze menší intenzitou a krátkodobější výdrží. I tak na kůži i oblečení přetrvá zhruba 4–6 hodin. Patří mezi nejprodávanější typ vůní a hodí se pro každodenní použití. K dostání je v mnoha provedeních, velikostech i poměrech esencí a lihu.
 
 
• Toaletní voda (Eau de Toilette) obsahuje 4–8 % vonných látek, asi 80 % lihu. Toaletní vody preferují hlavně ti, kteří nemají svou oblíbenou vůni a vůně často střídají. A to kvůli nižší pořizovací ceně. Voní kratší dobu než parfémované vody, a jak název napovídá, původně se jednalo o svěží, dopolední vůně pro ranní toaletu, dopolední program. 
 
 
• Kolínská voda (Eau de Cologne) obsahuje 3–5 % směsi vonných látek, asi 70 % lihu. Patří tak k nejméně koncentrovaným typům vůní. Používají ji muži po holení, a to na osušenou tvář. Vydrží přibližně 1 až 2 hodiny. Kolínská se často prodává ve větších baleních, protože se spotřebovává rychleji, než je tomu u kvalitního parfému či parfémované vody.
 
 
• Eau de Fraiche obsahuje maximálně 3 % vonných částic. Jde o méně obvyklou koncentraci, avšak na trhu dostupnou. Pořizovací cena je velice nízká, a tak je dostupná každému. Avšak moc dlouho nepřetrvá, a je tedy potřeba aplikaci opakovat častěji za den.
 
 
• Parfémované oleje (CPO) jsou orientální specialitou. Výroba těchto koncentrovaných olejů se často dědí z generace na generaci. K ředění vonných esencí, které jsou velice koncentrované, se nepoužívá alkohol, nýbrž olej, většinou jojobový. Ten umožňuje oproti alkoholu lepší uvolňování vonných složek. Parfémové oleje zpravidla nedráždí a nevyvolávají alergie. Nanášejí se po kapkách na teplá místa kůže – do kolenní jamky, na zápěstí, do loketní jamky a za ušní boltce. Vůně dokáže na kůži vydržet až dva dny, smyjete ji vždy pouze ve sprše nebo vaně.
 
 
 
 

Specifická balení

 
 

Testery

Tester má identické složení jako parfém. Liší se však v některých detailech, které z něj dělají ne zcela vhodný dárek. Rozdílné prvky jsou:
 
• Nižší cena, která je příznivější pro zákazníka, jenž chce parfém pro vlastní použití.
• Obyčejné balení, většinou bez potisku nebo také zcela bez papírové krabičky. 
• Flakón bývá shodný, avšak může se lišit svou velikostí, některými prvky – například může postrádat designové víčko.
 
Jde o vhodnou volbu pro zákazníky, kteří chtějí vůni pro vlastní potřebu, nezáleží jim na flakónu a krabičce, ale jde jim o výhodnější cenu.
 
 

Miniatury, vzorky a odstřiky parfémů

Miniatury parfémů představují jejich zmenšeniny, které jsou většinou o objemu do 7 ml. Jedná se o limitované edice výrobců, kdy může jít pouze o několik miniatur jedné značky nebo jednoho typu vůně. Snadno tak lze vyzkoušet více různých vůní a v klidu pro sebe najít tu nejvhodnější. Jsou tak ideální třeba na testování novinek, navíc se krásně vejdou do kabelky i do kapsy.
 
Můžete také vidět vzorky a odstřiky vůní, které jsou ještě menších objemů a někdy jsou ve flakónku s rozprašovačem. Oceníte je, pokud chcete vyzkoušet, zda vám vybraný parfém sedne. Vůni párkrát nanesete, necháte rozvinout její aroma a případně až poté koupíte standardní balení. V prodejně totiž jen těžko zjistíte, jak se vůně bude chovat po několika hodinách po nanesení. Balení jsou navíc tak malá, že se ztratí i v malých psaníčkách třeba na plese.
 
 

Cestovní balení

Oblíbenou vůni si můžete vzít i s sebou do letadla. Stačí použít cestovní flakón o malém, povoleném objemu a do něj odstříkat požadované množství. Cestovní flakónky jsou běžně k dostání v mnoha designových provedeních, nejčastěji plastové nebo kovové.
 
 
 
 

Tajemství vůně? Kompozice

 
Každý parfém se skládá ze tří částí – hlava, srdce, základ
 
Když poprvé přičichnete, ucítíte hlavu. Ta tvoří první dojem, a proto je na ni kladen velký důraz. Nejčastěji se skládá z květinové a ovocné složky. Působí maximálně 15 minut, a to podle kvality složení. 
Po odeznění hlavy na scénu nastupuje srdce. Rozvoní se tak střední tóny aroma v osobité a specifické linii, které přetrvávají kolem 2 až 3 hodin. 
Závěrečná, avšak nejdelší fáze uzavírající celistvost vůně se nazývá základ. Složení je převážně těžší a více kořeněné. Pomalu odeznívá 3 až 4 hodiny, u některých parfémů s vyšší koncentrací složení až desítky hodin.
Právě proto se hodí testery či odstřiky, protože díky nim můžete vůni skutečně poznat ve všech jejích fázích.
 
 

Rodokmeny parfémů

 
Vůně většiny značek jsou dnes pro snazší orientaci tříděny podle vonného základu do jednotlivých rodokmenů. 
 
• Květinový – Nejpočetnější rodokmen vůní, vhodný hlavně pro dámy. Základem jsou výrazně květinové tóny, nejčastěji jasmín, konvalinka, růže či fialka. Jsou svěží, lehké a hravé, proto ideální pro jarní období. 
 
 
• Ovocný – Charakterizuje ho svěžest a lehkost s výrazným ovocným podtónem. Často obsahuje výrazné ovocné prvky sladší, jako jsou maliny, jahody či broskve. Ale také exotické, jako jsou ananas, kokos, meruňka či třeba broskev. Svěžejší kompozice ovocného rodokmenu jsou pak například jablka nebo ostružiny. Jsou perfektní pro letní období.
 
 
• Citrusový – Pro všechny, kteří preferují svěžest a lehkost. Jde zejména o pomeranče, limetky a exotické plody. Hodí se zvláště v teplých letních dnech, dokážou příjemně osvěžit při únavě nebo stresu.
 
 
• Orientální – Pro Evropana mohou být napoprvé až příliš sladké a výrazné. Obvykle obsahují intenzivní aroma koření, např. vanilky, skořice nebo hřebíčku. Patří mezi parfémy těžké, smyslné a vášnivé. Vyniknou hlavně v zimním období a při večerních příležitostech, ale pokud si je zamilujete, nemusíte se jich bát ani v létě.
 
 
• Dřevitý – Dominuje u něj aroma dřeva, ať už santalového, cedrového, či růžového. Jsou sofistikované a nevšední.
 
 
• Fougerový a chyprový – Parfémy cypřišového charakteru se linou od svěžích ovocně květinových tónů až po tabákové. Jejich základem jsou tóny jehličnanů, které přinášejí přirozenost a extravaganci zároveň a proto jsou vhodné spíše pro pány.
 
 
 
 
 
 

Jak vybrat parfém

 
Pokud vybíráte pro sebe, řiďte se vlastním nosem. Rada prodavačky v obchodě bude spíše odpovídat jejím preferencím. Novou vůni vybírejte pouze podle toho, jak voní vám a jak je příjemná po nějakém čase, kdy rozvine všechny své obsažené složky. Dále se při výběru nové vůně můžete řídit například ročním obdobím či vonnými složkami.
 
 
 

Podle čeho vybrat vůni jako dárek?

Když vybíráte vůni jako dárek, uvědomte si, že záleží také na pH pokožky jejího budoucího nositele. To znamená, že i při stejném složení parfému bude ve spojení s různou pokožkou tvořit jedinečnou kombinaci osobního aroma. Nejvhodnější tak je koupit vůni, kterou již obdarovaný zná a používá, nebo zvolit vůni s oblíbenými vonnými složkami.
 
 

Flakón hraje prim

Finální potěšení z parfému může tvořit jeho flakón, ať už svým tvarem, barvou, řezbou, nebo retro provedením. Hlavní význam však přikládejte vůni samotné. 
 
 
 
 

Cena = kvalita

 
U parfémů se s jistotou můžete řídit jednoduchou rovnicí, že cena se rovná kvalitě. V čím vyšší cenové kategorii se parfém pohybuje, tím vyšší procento vonných látek obsahuje, a je tak kvalitnější, ale nejedná se o neměnné pravidlo. Mnohdy si připlatíte za známou značku, kterou kupujete. Pozor na podezřele nízké ceny parfémů. V takovém případě se totiž může jednat o padělek.
 
 
 
 

Rady na závěr

 

Jak a kam vůni aplikovat?

Každý parfém se hodí pro jinou příležitost. Je tedy pravděpodobné, že i vy ho budete chtít sem tam obměnit. Proto se nedoporučuje aplikace přímo na oblečení. Třeba ten šátek, který jste měli dnes v práci, bude ladit i s vaším večerním outfitem, ale ten už budete chtít doplnit vůní jinou. Naopak navoněné šátky mohou být velmi příjemným společníkem v letní hromadné dopravě.
 
Chcete-li ze svého parfému vytáhnout to nejlepší, dodržujte několik pravidel ohledně nanášení na tělo. Nejlépe uděláte, pokud vůni aplikujete tam, kde se krevní oběh dostává nejblíže povrchu těla. Jedná se o uší boltce, krk, zápěstí, loketní jamky a podkolenní jamky. Parfém aplikujte na holou pokožku, v případě aplikace s rozprašovačem pak ze vzdálenosti alespoň 20 cm. Vůni neroztírejte, vetřením do kůže byste ji učinili slabší.
 
 

Jak dlouho je parfém použitelný?

Záleží na tom, zda je otevřený, či nikoli. Po otevření a používání vám jeho obsah vydrží půl roku i déle. Nádobu však skladujte mimo denní světlo, v teplotě do 20 °C. Vůně v originálním neotevřeném flakónu vydrží i déle než rok.
 
Jakmile se začne barva parfému měnit, odstín ztmavne a kolem uzávěru se usazuje pryskyřicový prstenec, je na čase se ho zbavit. Také se může stát, že vůně je kyselá, až pryskyřičná. Tak poznáte, že výrobek má dobu použitelnosti již za sebou.
 
 

Jak rozeznat neoriginální parfém od originálního aneb sedm jasných znamení, že jde o padělek:

• Příliš nízká cena.
• Originálu se mohou padělky dokonale podobat, proto zkoumejte každičký detail, pokud jste na vážkách.
• Trubička rozprašovače je tlustá a hodně nakloněná nebo nedosahuje dna. Originální parfém má vždy tenkou trubičku končící v jednom z rohů flakónu. 
• Balení bývá velikosti 100 ml, protože je to méně nákladné. Pokud prodejce nabízí pouze tyto velikosti, pak zbystřete. Některé značky dokonce takto veliké balení vůbec nenabízejí. • Jsou vyráběny ve velikosti 75 ml a pak až ve velikosti 125 ml.
• Pouliční prodej vůní zavání padělky.
• Na čínském tržišti o originál nezavadíte.
• Inzertní servery jsou plné neoriginálních parfémů.
 
Porovnat parfémy